Monday 10 October 2011

Indonesia-Sultan ku bukan Sultan mu

         Dalam miggu yang lalu aku menerima satu email berbaur hanyir”provokasi” dari seberang yang berbunyi “jika umat islam malaysia itu islam kenapa raja di sembah sembah”…..-satu soalan yang menarik dan mengingatkan aku pada suatu ketika………..
     waktu itu aku berada dan menetap di kg sentosa  pekan hilltop jalan utara tawau  sabah(aku orang melayu dari semenanjung)….masa tu aku ingat lagi aku waktu muda suka minum air tuak kelapa dan di tawau banyak port untuk beli air tu,yang terdekat  sekali adalah di kampong jawa lanut tawau,pada malam tu aku  berselisihan faham dengan sekumpulan pendatang haram yang menetap di kg jawa lanut kerana  naik darah aku bila mereka mengutuk dan hina kesultanan di Malaysia,jadi aku pun menegur tindakan mereka,
   Pada masa itu ada seorang pemuda tempatan menarik aku dan mengatakan” bang,hati hati kau…mereka tu orang dato @&^)!....dato tu adalah darah sultan bolongan iaiatu dari Indonesia,dikawasan ini dia kuat pengaruh…..banyak sudah kes mereka gasak(pukul) orang” itulah kata kata nya pada aku….. dan sejurus itu datanglah kumpulan pendatang haram itu lebih kurang 7 atau lapan orang yang  membawa parang panjang dan salah seorang dari mereka berkata “ wei orang semenanjung,mau mati ka kau ini?.apa ada dengan sultan kau itu?” lalu   aku membalas…”apa masalah kamu dengan sultan kami?ada kami suruh kamu sembah sultan kami?kamu anggap dato ^&%#@ sebagai  sultan  kamu?tapi apa hak dia?dan wajarkah aku hormati dia?dan sekarang  dia ada dimana? Indonesia kah atau Malaysia?.kamu tak malu kah di  Negara yang kamu hina sultannya itu adalah tempat kamu berlindung dan cari makan?.Apakah kerana kamu lama disini, ramai dan bawa parang itu menakutkan saya? Tidak saudara….ini Negara saya tanah tumpah darah saya…seinci pun saya tak akan undur dan tak ada  sekelumit rasa takut dihati saya terhadap kamu ini”….lalu seorang remaja belasan tahun  (melalui dialek dan susuk badan serta raut mukanya saya percaya berbangsa kadazan atau murut) dia meletakkan pisau didalam poket belakang aku….dan terus berdiri di sebelah ku dan berkata” kamu ni sudahlah menumpang,naik kepala bah kamu ini?....berambus kamu atau aku buat mangkuk merah malam  ini…..sedar diri bah siapa kamu itu…..mau kah saya panggil polis?kalau kamu ni berani sangat kenapa lari masa checking??bag tau ya sama sultan bolongan kamu tu,dulu  pernah dihumban dalam sungai dan lari ke Malaysia….sekarang mau di humban dalam lokap kah?. Keadaan semakin panas…tiba tiba ada dua pemuda dari semenanjung yang dari tadi memendang kearah kami berdiri dan membawa  jug berisi tuak…” hei orang   Indonesia kau ambik ni”  sambil simbah air  tuak kea rah kumpulan terbabit..”baik kamu balik  sebelum sorang sorang kamu tumbang disini,,,,,kurang ajar tak ada adat punya pendatang,,,,dato apa  ?? mahu di hormat tapi kurang ajar pada warganegara dan peribumi ditawau ni …..bla bla bla,,,,,” mungkin melihat semakin ramai di pihak aku lalu kumpulan pendatang itu beredar menuju kearah sebuah kawasan  perkampungan kecil yang menempatkan rumah rumah haram untuk pendatang haram dan dikatakan di  situlah “istana sultan bolongan”…..
     Berbalik kepada email tadi….persoalannya apakah orang Indonesia bahawa apa maksdnya sembahan terhadap sultan Malaysia oleh rakyat Malaysia?.apakah ultan Malaysia hari ini disembah seperti zaman parameswara Melaka? atau seperti firaun mesir?atau paling mudah seperti kesultanan di jawa itu  iaitu si hamengkubowono (keraton surakata?keraton  jawa yang ada di Jogjakarta tu?) kalau mereka ini memang disembah sebagai tuhan, dewa atau jelmaan tuhan tapi bagi Malaysia sultan Malaysia disembah hormat sebagai ketua Negara,ketua agama islam di Malaysia, ketua angkatan tentera Malaysia dan khalifah yang memimpin rakyat Malaysia.Sultan sultan di Malaysia ini sama sahaja bagaimana pandangan rakyat british,Canada, Australia ,new Zealand terhadap Queen Elizebeth,atau rakyat  Arab Saudi terhadap  raja Abdullah,.ternyata masih ramai orang Indonesia yang tak faham tentang kesultanan Malaysia tapi cuba memandai mandai atau terpu dengan dakyah Revolusi Indonesia yang didalangi jawa,.
    Aku pun pelik ramai orang bugis asal  Sulawesi Indonesia yang ada di sabah itu mengatakan Raja  Mahkota Johor adalah raja mereka?sedangkan keturunan sultan sultan di Malaysia  berdarah bugis telah menapak dimalaysia ini semenjak berdekad lamanya sebelum sultan bone bugis di Sulawesi dibunuh oleh para revolosioner 1945,bahkan sultan aceh,sultan sambas melayu Kalimantan dan termasuk sultan bolongan itu ada yang dibunuh,dibuang ke laut,melarikan diri kerana diburu…dan yang menghairankan kerat on jawa tetap di pelihara dan besemanyam di istana jogja(disembah sebagai dewa dewa,,,,dan jika tak disembah akan dibunuh  oleh tentera kerana bersikap anti NKRI).Mungkin sedar prcaturan jawa silap dari awal barulah kini sibuk nak iktiraf kesultanan2 etnik di wilayah Indonesia,,,,termasuklah raja bolongan  bersemanyam di istana kampong jawa lanut tawau,sabah.
    uh rasanya orang orang begini harus  mulai kumpul duit dan datanglah melawat ke Malaysia dan lihat istana sultan sultan di Malaysia……

No comments:

Post a Comment